paragrafForbrugerombudsmanden afgav den 21. maj 2014 en forhåndsbesked til FDIH (Foreningen for Distance- og Internethandel), der havde stillet Forbrugerombudsmanden følgende tre spørgsmål til forståelsen af reglerne i den nye forbrugeraftalelov:

  1. Hvorvidt det vil være i overensstemmelse med forbrugeraftaleloven, såfremt vores medlemmer vælger at lade fortrydelsesfristen løbe fra varen bliver leveret til:
    1. Kundens postkasse
    2. En garage, et skur, eller et legehus i kundens have, hvis det er aftalt, at leveringen skal ske der
    3. Kundens arbejdsplads, hvis det er aftalt
    4. En pakkeautomat, eller
    5. En butik, hvor kunden kan hente varen
  2. Hvornår løber fortrydelsesfristen, hvis varen returneres til sælgeren, fordi kunden ikke henter varen og hvorvidt sælgeren kan kræve udgifterne, til håndteringen af varen og evt. genfremsendelse af denne, dækket af kunden.
  3. Hvorvidt kunden, hvis købet fortrydes efter, at varen er blevet returneret til sælgeren, skal betale udgifterne til varens returnering, og om disse udgifter kan modregnes i køberens krav på tilbagebetaling af købe summen.

Læs mere

HammerDen 13. juni 2014 træder den ny forbrugeraftalelov i kraft. I den anledning kan der være grund til at se på, hvad konsekvenserne egentlig er, hvis man som sælger ikke overholder de nye regler.

Hidtil har de væsentligste konsekvenser af at overtræde loven været en forlængelse af fortrydelsesretten i op til tre måneder og bødestraf i tilfælde af grove eller gentagne overtrædelser af oplysningspligten i forhold til fortrydelsesretten.

Fremover er der knyttet langt flere økonomiske konsekvenser til manglende overholdelse af reglerne. Læs mere

foForbrugerombudsmanden har i den forgangne uge offentliggjort sine prioriteter for 2014, og det er i høj grad erhvervsdrivendes markedsføring på internettet, der kommer i fokus. Når valget er faldet på internettet, skyldes det ifølge Forbrugerombudsmanden, at Forbrugerombudsmanden modtager mange klager på dette område, ligesom e-handel udgør en stadig stigende andel af den samlede handel.

Forbrugerombudsmanden har tilkendegivet, at han vil fokusere på følgende områder: Læs mere

Forbrugerombudsmanden har netop udsendt en pressemeddelelse om, at han inden længe indleder en kamp mod priser uden moms.

Netbutikker har på samme måde som alle andre erhvervsdrivende pligt til at oplyse deres priser inklusiv moms, når de sælger til forbrugere.

Langt de fleste netbutikker med traditionelt salg til forbrugere oplyser da også priserne inklusiv moms. Særligt når det drejer sig om salg af tjenesteydelser og hjemmesider, der sælger til både private og erhvervsdrivende, ser der imidlertid ud til at være en del udfordringer. Således vil man f.eks. ved en gennemgang af både helsidesannoncer og mere beskedne reklamer i dagbladene ret let kunne finde eksempler på netbutikker, der oplyser priser eksklusiv moms, selv om de sælger til både private og erhvervsdrivende. Læs mere

Som sælger på nettet er det vigtigt, at du kan dokumentere, at dine varer er afsendt og modtaget hos kunderne.

Dette blev for nylig understreget i en dom afsagt af Vestre Landsret.

I sagen havde en forbruger over ca. to måneder bestilt varer på cdon.com. Varerne blev leveret over 6 gange, og pakkerne havde en størrelse, som gjorde det muligt for postbuddet at lægge pakkerne i en postkasse. Læs mere

I december 2013 vedtog folketinget en ny forbrugeraftalelov. Loven træder i kraft den 13. juni 2014 og kommer til at betyde store ændringer for alle, der sælger via nettet og på anden måde via fjernsalg.

Blandt de væsentligste ændringer er: Læs mere