Må man lægge reklameflyers ved i pakken?

Posted by:

Driver man en webshop, vil man ofte have et ønske om at vedlægge reklamer af den ene eller anden slags, når man sender varer til kunderne. Det kan være reklamer for andre produkter, rabatkuponer til næste køb, en konkurrenceflyer, vareprøver eller lignende.

Har sælger allerede kundens samtykke til at sende kunden reklamer med posten, vil det uden videre være tilladt at vedlægge sådan reklame i pakken.

Har sælger ikke kundens samtykke på forhånd, og er kunden en forbruger, er den slags reklamer ...

Læs mere →
0

Digitale produkter på fysisk medie

Posted by:

dvdDIGITALE PRODUKTER

I relation til digitale produkter skelner forbrugeraftaleloven mellem ”digitalt indhold, som ikke leveres på et fysisk medium” og lyd- eller billedoptagelser eller computersoftware leveret på et fysisk medium (cd, dvd og lignende).

Nedenfor gennemgås fortrydelsesreglerne for digitale produkter leveret på et fysisk medium. Læs også om digitalt indhold, som ikke leveres på et fysisk medium.

LYD- ELLER BILLEDOPTAGELSER ELLER COMPUTERSOFTWARE LEVERET PÅ ...

Læs mere →
0

Digitalt indhold

Posted by:

digitaltDigitalt indhold

I relation til digitale produkter skelner forbrugeraftaleloven mellem ”digitalt indhold, som ikke leveres på et fysisk medium” og lyd- eller billedoptagelser eller computersoftware leveret på et fysisk medium (cd, dvd og lignende).

Nedenfor gennemgås fortrydelsesreglerne for digitalt indhold som ikke leveres på et fysisk medium. Læs også om digitale produkter, som leveres på ...

Læs mere →
0

SMS-tjenester

Posted by:

smsSMS-tjenester

Salg af ydelser vis SMS reguleres som udgangspunkt på samme måde som salg via ”traditionel” e-handel via en pc.

Den tidligere forbrugeraftalelov indeholdt en bestemmelse (§ 12, stk. 4) om, at man ved salg via SMS i en række tilfælde ikke behøvede give lige så mange oplysninger på et varigt medium som ved andre former for fjernsalg.

I den forbrugeraftalelov, der trådte ...

Læs mere →
0

Fortrydelsesret ved salg af tjenesteydelser

Posted by:

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

FortrydFortrydelsesret ved salg af tjenesteydelser

Forbrugere har ved køb af tjenesteydelser som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret fra aftaleindgåelsen

Fortrydelsesretten gælder som udgangspunkt uanset om sælger når at levere en del af eller hele tjenesteydelsen inden for fortrydelsesfristen. Forbrugeren kan med andre ord som udgangspunkt fortryde købet og kræve alle penge tilbage, selv om ydelsen allerede er leveret.

Sælger har imidlertid mulighed for at indrette sit salg således, at fortrydelsesretten ophører, når ...

Læs mere →
0

Fortrydelsesret ved salg af varer

Posted by:

returFortrydelsesret ved salg af varer

Ved salg af varer på nettet har forbrugere 14 dages fortrydelsesret, og det er ikke muligt at aftale, at der ikke skal være nogen fortrydelsesret, eller at fristen for at fortryde skal være kortere end fastsat i loven.

Herunder kan du i detaljer læse om, hvad fortrydelsesretten indebærer:

 

Sælgers pligt til at oplyse om fortrydelsesretten

Sælger har pligt til at oplyse om fortrydelsesretten ...

Læs mere →
0

Standardfortrydelsesvejledningen

Posted by:

vejledningStandardfortrydelsesvejledningen

En af ændringerne i den nye forbrugeraftalelov er, at sælger fremover skal give flere oplysninger om fortrydelsesret forud for et salg.

De sælgere, der gerne vil være helt sikre på at give de korrekte oplysninger om fortrydelsesretten, og ikke selv ønsker at formulere en tekst herom, har mulighed for at anvende den standardfortrydelsesvejledning, som fremgår af forbrugeraftalelovens bilag 1.

Benytter man standardfortrydelsesvejledningen (korrekt), anses man ...

Læs mere →
0

Standardfortrydelsesformularen

Posted by:

formularerStandardfortrydelsesformularen

Som noget nyt indfører den nye forbrugeraftalelov formulartvang i den forstand at sælger fremover er forpligtet til at benytte en standardfortrydelsesformular ved salg af både varer og tjenesteydelser til forbrugere ved fjernsalg.

Forud for et salg skal sælger gøre forbrugeren opmærksom på standardfortrydelsesformularen. Der er ikke noget krav om, at forbrugeren præsenteres for formularen i sin helhed forud ...

Læs mere →
0

Forbehold på hjemmesiden

Posted by:

forbeholdHvis ikke du tager nogen forbehold på din hjemmeside, er udgangspunktet, at de oplysninger, der gives i en egentlig internetbutik, anses for tilbud, som du er bundet af. Selv om en vare er mærket med en for lav pris, er du derfor nødt til at sælge varen til den annoncerede pris.

Hvis du ønsker at undgå denne situation, har du i vidt omfang mulighed for at tage forskellige forbehold på hjemmesiden, f.eks. ...

Læs mere →
0

Køb eller reservation

Posted by:

reserverDet afgørende for, om en lang række af informationsforpligtelserne såvel som fortrydelsesretten i forbrugeraftaleloven skal overholdes, er, om der reelt indgås en aftale via fjernsalg, om købet gennemføres via fjernsalg.

Hvis man indretter sin e-handelsløsning på en sådan måde, at der slet ikke indgås nogen aftaler med forbrugerne på hjemmesiden, men forbrugeren alene foretager en reservation af en vare eller en ydelse, som forbrugeren så efterfølgende kan henvende sig i ...

Læs mere →
0
Page 2 of 5 12345