Ny forbrugeraftalelov medfører store ændringer for netbutikker

Posted by:

I december 2013 vedtog folketinget en ny forbrugeraftalelov. Loven træder i kraft den 13. juni 2014 og kommer til at betyde store ændringer for alle, der sælger via nettet og på anden måde via fjernsalg.

Blandt de væsentligste ændringer er:

  • Ved køb af varer forlænges fortrydelsesfristen reelt fra de nuværende 14 dage til fremover 28 dage. Forbrugeren skal blot give meddelelse om, at han fortryder inden for de første 14 dage, og derefter har han yderligere 14 dage til at returnere varen i
  • Det kan ikke længere stilles som et krav for forbrugerens udnyttelse af fortrydelsesretten, at varen returneres i væsentlig samme stand. Fremover har sælger pligt til at acceptere fortrydelsen uanset varens stand, dog må sælger fratrække den værdiforringelse varen har været udsat for
  • Fremover er der formtvang i forhold til den måde, forbrugeren skal oplyses om fortrydelsesretten på, idet forbrugeren nu skal have tilsendt en særlig fortrydelsesformular
  • Giver sælger ikke de korrekte oplysninger omkring fortrydelsesretten, kan forbrugeren fremover fortryde i op til 1 år og 14 dage efter modtagelsen af varen mod i dag 3 måneder
  • Sælger har fremover kun maksimalt 14 dage til at returnere pengene, efter at en forbruger har fortrudt købet, hidtil har fristen været 30 dage
  • Forbrugeren skal fremover ikke selv betale returneringsomkostningerne ved returnering af varer, hvis ikke han er blevet oplyst tydeligt herom

Herudover medfører den nye forbrugeraftalelov også en række andre ændringer:

  • Informationsforpligtelserne udvides
  • Sanktionerne for overtrædelse af loven skærpes
  • Der indføres et decideret forbud mod salg af tillægsydelser via forhåndsafkrydsede bokse
  • Hvis en vare er markedsført på dansk, skal de lovpligtige informationer også gives på dansk
  • Sælger får pligt til at oplyse om en eksisterende klageadgang til f.eks. et klagenævn
  • Der vil i forbrugeraftaler ikke længere kunne aftales et længere opsigelsesvarsel end 1 måned til udgangen af en måned (der må dog stadig gerne være en indledende bindingsperiode på maksimalt 6 måneder)
  • Forbrugerens undladelse af at modtage pakken vil ikke længere kunne/skulle anses for en fortrydelse af købet
  • Fremover vil der gælde stort set de samme regler i alle EU-lande, hvorfor det bliver nemmere at sælge til udlandet
  • Mulighederne for telefonsalg udvides i forhold til indgåelse af aftaler om personbefordring, f.eks. flybilletter

I den kommende tid vil jeg her på siden skrive en række indlæg med uddybende information om de kommende ændringer, hvordan de kan implementeres, og hvilke konsekvenser det kan have ikke at implementere ændringerne.

Ønsker du at følge med, kan du allerede nu tilmelde dig mit nyhedsbrev.

3
  Relaterede indlæg

Comments

  1. Hans Mortensen  februar 16, 2014

    Hej. Tak for en rigtig nyttig artikel 🙂

    Mvh Hans

    reply
  2. Casper Lundemark  januar 11, 2017

    Er I enige med mig i, at In Ear høretelefoner hører under undtagelser på varer der kan returneres? Altså hvis plomberingen er brudt.

    reply
    • Peter Fogh Knudsen  januar 12, 2017

      Hej Casper

      Ja, det er jeg enig med dig i.

      Som du måske ved, er Forbrugerombudsmanden blevet stillet det samme spørgsmål, og i sit svar tager han ikke klart stilling for eller imod, men jeg tror, de fleste vil være enige i, at in-ear headsets ud fra et hygiejnemæssigt synspunkt må kunne undtages med hjemmel i forbrugeraftalelovens § 18, stk. 2, nr. 5, forudsat at in-ear headsettet leveres i plomberet indpakning og forbrugeren har brudt denne plombering.

      Mig bekendt er der endnu ikke faldet nogen afgørelse om dette specifikke spørgsmål ved Forbrugerklagenævnet eller lignende endnu, og en autoritativ afgørelse af spørgsmålet træffes jo i sidste ende af domstolene, men hvis jeg selv solgte in-ear headsets ville jeg ikke være så betænkelig ved at anlægge det synspunkt.

      Du skal dog huske forud for købet på en klar og tydelig måde at gøre forbrugeren opmærksom på, at der ikke er nogen fortrydelsesret på sådanne varer, hvor forseglingen er brudt, jf. forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 11, ligesom du også efterfølgende skal meddele forbrugeren dette på et varigt medium, typisk e-mail.

      reply

Add a Comment