Forbrugerombudsmanden fokuserer på internettet i 2014

Posted by:

foForbrugerombudsmanden har i den forgangne uge offentliggjort sine prioriteter for 2014, og det er i høj grad erhvervsdrivendes markedsføring på internettet, der kommer i fokus. Når valget er faldet på internettet, skyldes det ifølge Forbrugerombudsmanden, at Forbrugerombudsmanden modtager mange klager på dette område, ligesom e-handel udgør en stadig stigende andel af den samlede handel.

Forbrugerombudsmanden har tilkendegivet, at han vil fokusere på følgende områder:

  • Sager, hvor det er uklart, om der er indgået en aftale, eller hvad en aftale går ud på
  • Abonnementsfælder
  • Overholdelse af retningslinjer for e-butikkers håndtering af betalinger
  • Forbedring af forbrugernes mulighed for at tilbagekalde betalingsordrer hos bankerne
  • Børn og unge
  • Dealsites
  • Nye regler for net-handel
  • Uanmodede henvendelser (spam)

I relation til det første emne fik Forbrugerombudsmanden for nylig Sø- og Handelsrettens ord for, at de mange forbrugere, der, efter at have bestilt hvad de troede var en gratis bilvurdering på nettet, har modtaget regninger fra firmaet HBF Nordic OÜ, ikke er forpligtede til at betale regningerne, da der ikke var en indgået en gyldig aftale med deraf følgende betalingsforpligtelse. Derudover er Forbrugerombudsmanden også for nylig indtrådt i en retssag, der skal afklare, om hjemmesider som goleif.dk, travellink.dk og lignende rejseportaler har et direkte sælgeransvar ved salg af flybilletter, eller om de, som en byretsdom ved retten i Roskilde for nylig fastslog alene kan anses for formidlere (uden sælgeransvar).

I forhold til de nye regler for net-handel, så beskrev jeg for nylig de vigtigste ændringer i et indlæg her på siden. Der er tale om omfattende ændringer, som træder i kraft den 13. juni 2014, og med Forbrugerombudsmandens fokus på området kan der kun opfordres til at få ændringerne korrekt implementeret til tiden.

En række af emnerne ovenfor vil blive taget under grundig behandling her på siden i den kommende tid. Jeg har i første omgang fokuseret på den nye regler for fortrydelsesretten, hvor der er nogle af de største ændringer. Se mere under menupunktet e-handelsjura (og husk at siden stadig er under opbygning).

Læs også Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse og den fulde beskrivelse af indsatsområderne for 2014.

0
  Relaterede indlæg
  • No related posts found.

Add a Comment