Sælger behøver ikke altid tilbagebetale leveringsomkostninger

Posted by:

leveringDet har i mange år været sådan, at en webshop i tilfælde af en forbrugers fortrydelse af et køb skulle tilbagebetale hele beløbet inklusiv leveringsomkostninger. En forbruger, der købte varer for 500 kr. og derudover betalte 50 kr. i leveringsomkostninger, i alt 550 kr., skulle i tilfælde af dennes fortrydelse af købet således have alle 550 kr. tilbage.

Med den nye forbrugeraftalelov, der trådte i kraft for næsten et år siden, har dette ændret sig lidt.

Udgangspunktet er stadig det samme, og i dag står der eksplicit i forbrugeraftalelovens § 22, stk. 1, at forbrugeren ved fortrydelse af købet skal have alle beløb, inklusive eventuelle leveringsomkostninger tilbage.

Som noget nyt fremgår det imidlertid nu af lovens § 22, stk. 3, at sælger ikke skal tilbagebetale ekstra omkostninger forbundet med levering, hvis forbrugeren udtrykkeligt har valgt en anden leveringsform end den mindst bekostelige standardlevering, som den erhvervsdrivende har tilbudt.

Udtrykket ”standardlevering” er ikke defineret i forbrugeraftaleloven, men må ifølge Forbrugerombudsmanden forstås som en almindelig og generelt accepteret leveringsform. Dette må antages at omfatte langt de fleste af de almindelige leveringsformer som f.eks. Post Danmark og GLS tilbyder, herunder levering uden omdeling og levering til pakkeshop.

Hvis sælger således f.eks. tilbyder en standardlevering med 10 dages leveringstid til 0 kr. og en ekspreslevering med to dages leveringstid til 50 kr., og kunden vælger ekspresleveringen, ja så har kunden ikke ret til at få de 50 kr. retur, hvis kunden efterfølgende fortryder købet.

På samme måde hvis sælger f.eks. tilbyder gratis levering ved levering til posthus eller lignende, men tager 50 kr. i levering, hvis pakken skal leveres på forbrugerens adresse. Vælger forbrugeren her at få pakken bragt ud, så behøver sælger ikke betale de 50 kr. i leveringsomkostninger tilbage i tilfælde af forbrugerens fortrydelse.

Der er ikke noget krav om, at sælger i forbindelse med valget mellem forskellige leveringsformer skal informere forbrugeren om konsekvensen af at vælge en anden leveringsform end den billigste.

0
  Relaterede indlæg

Add a Comment