Hvem er ansvarlig for at den indtastede e-mail adresse er korrekt?

Posted by:

oopsForbrugerklagenævnet har i en ny afgørelse taget stilling til spørgsmålet om, hvem der har ansvaret, hvis en forbruger kommer til at taste en forkert e-mail adresse ind under bestillingsprocessen i en webshop.

I sagen havde en forbruger købt tre flybilletter på nettet, men da han ikke modtog nogen ordrebekræftelse på e-mail, købte han kort tid efter tre nye samme sted. Efterfølgende konstaterede forbrugeren, at begge bestillinger var gået igennem, og at han derfor havde købt og betalt for seks flybilletter. Når han ikke havde modtaget nogen ordrebekræftelse for det første køb, var det fordi han havde indtastet en forkert e-mailadresse.

Forbrugeren argumenterede for, at det måtte være sælgers ansvar, da sælger ikke havde indrettet sin hjemmeside sådan, at forbrugeren skulle indtaste sin e-mail adresse to gange.

Forbrugerklagenævnet fastslog imidlertid enstemmigt, at det var forbrugerens eget ansvar at indtaste de korrekte oplysninger, og at sælger ikke var forpligtet til at gøre en køber opmærksom på at dobbelttjekke oplysningerne, eller at angive e-mailadresse og andre oplysninger to gange.

Da det således var forbrugerens eget ansvar at sikre sig, at de indtastede oplysninger var korrekte, måtte forbrugeren betale for alle seks flybilletter (da der er ikke fortrydelsesret ved køb af flybilletter).

Læs Forbrugerklagenævnets afgørelse.

For de fleste webshops er det nok en ret almindeligt forekommende situation, at en kunde kommer til at taste en forkert e-mail adresse ind. Selv om e-mail adressen er forkert, vil varen jo nok nå frem i de fleste tilfælde, og sælger vil formentlig også for det meste modtage pengene, da der typisk betales med kort ved e-handel.

Men afgørelsen vil formentlig også betyde, at de lovbestemte oplysninger i henhold til forbrugeraftaleloven må anses for givet korrekt til forbrugere, der ved en fejl har oplyst en forkert e-mail adresse i bestillings-flowet. Dermed risikerer sælger ikke f.eks. en 1-årig forlængelse af fortrydelsesretten i denne situation, blot fordi kunden ikke har modtaget de pligtmæssige oplysninger på et varigt medie.

Hvis det ikke er e-mail adressen, men den fysiske leveringsadresse, forbrugeren kommer til at oplyse forkert, vil der på baggrund af Forbrugerklagenævnets afgørelse ovenfor formentlig gælde det samme, således at også dette er forbrugerens problem, hvis forbrugeren på grund heraf ikke modtager varen.

0
  Relaterede indlæg
  • No related posts found.

Add a Comment